I samarbete med Hjalmar & Company

När jag började med bloggandet eller med @kaffenytt på Instagram för den delen, så började jag från noll. Det var visserligen väldigt många år sedan och det var liksom då, men hur skulle jag gjort i en liknande situation i nutid?

Jag visste ju redan då för flera år sedan att jag kan betala för olika tjänster för att synas. Det är ju oftast marknadsföring vi talar om då, och jag var faktiskt emot det till en början. Tanken var inte att metodiken att betala för att synas var fel, utan att med mitt material så kommer folk att gilla mig så småningom för att det är så pass bra. Visst kan jag än idag hålla med om att just den tanken stämmer, men jag hade absolut inte gjort så idag.

Marknaden för att just ditt content är bland det värsta att konkurrera om i helav världen kan jag tänka mig, du måste vara nischad nog för att bli sedd, du måste ha ett content som exploderar och ser beyond this world gentemot de andra. Men det är inte så lätt längre, förr kunde liksom YouTubers använda sin webbkamera på en dålig laptop, nu ser alla ut som skickliga filmskapare och då måste du kunna det eller ha någon som hjälper dig med det, annars blir du nog aldrig sedd.

 

Men det finns även marknadsföring som är väldigt diskret och arbetar i det dolda, då handlar det om sökoptimering, du blir sedd utan att bli sedd att försöka bli sedd. En knäpp mening i sig, men det stämmer faktiskt. Det är bra mycket lättare om du blir sedd före en annan med liknande content. Samma besökare kommer troligen att hamna på dig med i framtiden och det är lite så det fungerar, vi handlar på samma livsmedelsbutik som vi alltid gör, det handlar om trygghet och lojalitet oftast, särskilt när vi får det content vi ändå sökt efter.  Det SEO/sökoptimering handlar om är att när du googlar på låt säga “kaffe” så kommer min hemsida hamna högre upp än vad den annars gjort, använder du dig inte utav något sådant kanske du inte ens blir indexerad på de första sidorna alls.

Vi måste liksom synas först för att bli sedda eller hur?